מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
ארגון שפה ושיח
ראשי מאמרים ארגון שפה ושיח

ארגון שפה ושיח

17 בדצמבר 2015 admin

בשנים הראשונות לחייו של הילד מתרחש התהליך המופלא של רכישת השפה. תינוק שאינו מדבר אלא בוכה או ממלמל, הופך לילד המפטפט בחופשיות ומשתמש בשפה לצרכים שונים ומגוונים.

בשנת חייו הראשונה, התינוק חשוף לשפה, ועסוק בעיקר בקליטתה ובהתנסות בהפקת קולות וצלילים. במהלך שנת החיים השנייה (בין גיל שנה לשנתיים) מתחוללת קפיצה אדירה – הילד רוכש עשרות רבות של מילים, ומתחיל להשתמש בהן בחופשיות. במהלך השנה השלישית (גילאי שנתיים-שלוש) הוא כבר מצרף את המילים הללו לצירופים ולמשפטים ההולכים ומתארכים. היכולות השפתיות ממשיכות להתקדם, כאשר סביב גיל 4 שנים (ואילך) הילד כבר נדרש ומסוגל להבעה שפתית ברמה גבוהה וליכולת ביטוי מורכבת ועשירה.

הביטויים "ארגון שפה", "ארגון שיח", "תכנון המסר המילולי" מתייחסים ליכולת הילד להביע את עצמו ברמה גבוהה מעבר לרמת המשפט הקצר והבודד. זו היכולת לארגן מסר מילולי ארוך, המורכב מכמה יחידות. למשל, היכולת לספר סיפור דורשת יצירה של כמה משפטים, וחיבור וקישור ביניהם כך שייצרו רצף הגיוני ומשמעותי. אנו עוסקים ביכולת זו החל מגיל 4 שנים.

חלק מן הילדים עשוי להיתקל בקושי כאשר הם מגיעים לשלב הזה. ילד בעל קושי בארגון השפה, יצליח ליצור בקלות משפט פשוט כמו "אבא מצחצח שיניים", אך יתקשה ליצור את המשפט המורכב "אבא מצחצח שיניים עם מברשת ומשחה כדי שלא יהיו לו חורים בשיניים". הוא יתקשה לתת הסברים, לענות תשובות מורכבות, וכמובן לספר סיפורים.

הדרך הטובה ביותר לסייע לילד לפתח את יכולת ארגון השפה, היא לחשוף אותו למבנים שפתיים "גבוהים" ומורכבים. מילת המפתח כאן היא modeling, הכוונה היא למתן מודל או דוגמא למרכיבים לשוניים מתקדמים. אחרי שהילד ישמע מספר פעמים מודל מורכב ועשיר, הוא יוכל לייצרו בעצמו. אתן מספר דוגמאות למשימות שפתיות הדורשות יכולת טובה של ארגון שפה. אפשר (וכדאי) לשלב את המשימות הללו במשחקי מילים עם הילד, וכך לתת לו מודל שפתי גבוה, וליצור מצבים שיידרשו ממנו לפתח את כישוריו בתחום ארגון השפה.

  • מתן הגדרות – יצירת הגדרה בת מספר חלקים, ממש כמו בתשבץ. למשל "איזה פרי הוא צהוב וארוך, והקוף אוהב לאכול אותו?", או "איזו חיה אוהבת ללקק חלב ולרדוף אחרי עכברים?". אפשר לשחק במשחק הגדרות, כל אחד שואל בתורו, והאחר עונה.
  • הסבר קשר בין פריטים – להסביר את טיב הקשרים והאסוציאציות בין פריטים שונים. עגבניה ומלפפון מתאימים כי שניהם ירקות ואוכלים אותם ומוסיפים אותם לסלט. כלב מתאים למלונה היא הוא גר בתוכה, היא הבית שלו. מכחול מתאים לצבעים כי כאשר רוצים לצייר צריך לטבול את המכחול בצבע.
  • בנייה של משפטי סיבה ותוצאה – כמתן מודל, כאשר הילד שואל  את השאלה הכל-כך נפוצה "למה?" להשתדל לא לענות "ככה", אלא לנסח משפט מלא יותר, עם מבנה של סיבה ותוצאה. "למה לא נסענו לסבתא?" – "כי האוטו שלנו התקלקל ועכשיו מתקנים אותו במוסך. מחר האוטו יחזור מהתיקון ונוכל לסוע". אפשר כמובן לשאול את הילד בחזרה – "למה לא רצית ללכת היום לנוי מהגן שלך?".
  • משחק "מה היה קורה אם..?" – "מה היה קורה אם היינו אוכלים מרק עם מזלג?", "מה היה קורה אם הגלגלים של האופניים היו מרובעים?", "מה היה קורה אם היה לנו זנב?", כיד הדמיון הטובה עליכם.
  • להסביר חוקי משחק לפני שמתחילים לשחק בו – "רגע רגע, לפני שנתחיל לשחק מחבואים, תזכיר לי איך משחקים.." – מטלה שפתית מצוינת וכלל לא פשוטה, הדורשת יכולת ארגון גבוהה.
  • יצירת "סיפור" היא "גולת הכותרת" של יכולת ארגון טובה. זו היכולת לספר רצף אירועים כסיפור רציף וזורם, עם מילות קישור (ואז… ואחר כך… ובסוף…), ולא כאוסף של משפטים נפרדים. למשל, לספר מה היה היום בגן. ילד שישמע פעמים רבות "סיפורים" כאלו מאיתנו, יוכל להתחיל ולייצר אותם בעצמו.
מילים משחק משחקים משפטים סיפור
« הקודם
הבא »
מאמרים נוספים

חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

אחת התופעות המעניינות והמסקרנות בתחום השפה והדיבור היא גמגום. התופעה מוכרת מזה שנים (משה היה "כבד פה וכבד לשון"), ולמרות

ארגון שפה ושיח

בשנים הראשונות לחייו של הילד מתרחש התהליך המופלא של רכישת השפה. תינוק שאינו מדבר אלא בוכה או ממלמל, הופך לילד

דו לשוניות

המונח דו לשוניות (Bilingualism) מתייחס ליכולת להשתמש (להבין ולדבר) בשתי שפות, כאשר שתיהן נרכשות באופן טבעי ובו זמני. דו לשוניות

דחיקת לשון

באופן קבוע מתקיים בפה שיווי משקל עדין בין שני "כוחות" – הלשון מבפנים, והשפתיים מבחוץ. השיניים, כמובן, נמצאות בין שניהם.

מוכנות והכנה לכיתה א'

הכנה לכתה א או בשלות לכיתה א' הם כינויים לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן (בו מתרחשת בעיקר

קשב וריכוז

המונח הנפוץ כל כך בשנים האחרונות – "הפרעת קשב וריכוז" – מורכב משתי יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות) חשובות נפרדות. יכולת הריכוז

נוזלים בחלל האוזן התיכונה

אחד מן המצבים הרפואיים הנפוצים אצל ילדים בגיל הרך הוא קיומם של "נוזלים באוזניים" . הכוונה היא להצטברות של נוזל

קשיי שיום ושליפה

"שיום" הוא מושג בולט בקליניקה של קלינאי התקשורת. הכוונה היא ליכולת לתת שם (תווית מילולית) לפריט כלשהו. באנגלית יכולת זו

קידום השפה והדיבור בגיל הרך

על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן

דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

האם הילד שלך התחיל לדבר מאוחר? האם הוא מדבר מעט מאד – אומר רק מילים בודדות או מעט צלילים? האם

תפריט
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
  • צור קשר
  • בלוג בתפוז
  • מחקר
  • מהתקשורת
פוסטים אחרונים
  • הקשר בין תפקודי הפה (Oral-Motor) לבין תנוחה ויציבת הגוף
  • The Effect of Presentation Mode and Production Type on Word Memory for Hearing Impaired Signers
  • Overcoming COVID-19 Challenges: A Remote Adaptation of the Production Effect Task
  • Production Effect in Adults With ADHD With and Without Methylphenidate (MPH): Vocalization Improves Verbal Learning
  • Production on hold: delaying vocal production enhances the production effect in free recall
מפת הגעה
יצירת קשר

© כל הזכויות שמורות למיכל איכט עוצב ונבנה ע"י פרומו - אסטרטגיה שיווקית ופרסום

גלילה לראש העמוד
Skip to content
Open toolbar Accessibility Tools

Accessibility Tools

  • Increase TextIncrease Text
  • Decrease TextDecrease Text
  • GrayscaleGrayscale
  • High ContrastHigh Contrast
  • Negative ContrastNegative Contrast
  • Light BackgroundLight Background
  • Links UnderlineLinks Underline
  • Readable FontReadable Font
  • Reset Reset