מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
קשיי שיום ושליפה
ראשי מאמרים קשיי שיום ושליפה

קשיי שיום ושליפה

2 בדצמבר 2015 admin

"שיום" הוא מושג בולט בקליניקה של קלינאי התקשורת. הכוונה היא ליכולת לתת שם (תווית מילולית) לפריט כלשהו. באנגלית יכולת זו קרויה  naming, מן המילה name. היכולת לשיים או לתת שם, קרויה גם "שליפת מילים" או "דליית מילים". הכוונה של המושגים הללו דומה – יכולת "להוציא" מילים מוכרות מן הזיכרון שלנו על מנת להשתמש בהן.

 

יכולת שיום הינה מיומנות התפתחותית. הן דיוק השיום והן מהירותו, הולכים ומבשילים עם העלייה בגיל. יכולת השיום תלויה ביכולות אחרות, כגון קיום המילה באוצר המילים של הדובר (ידע והיכרות עם המילה), טווח זיכרון תקין, קשב, תפישה.

 

שיום הוא פעולה חשובה בחיי היום-יום שלנו ושימושית ביותר. הרי בכל רגע נתון בו אנחנו מדברים, עלינו לשלוף מילים המצויות במאגר הזיכרון שלנו, ולהשתמש בהן. ילד או מבוגר בעל קשיי שיום או קשיי שליפה, מתקשה לעשות זאת. דיבורו לא רציף, לא קולח, לא רהוט. הוא משתמש במילים כלליות ואומר "זה", "הוא", "הדבר הזה" (בשפה מקצועית הדבר קרוי "דיבור סחור-סחור"). הוא שולף מילים לא נכונות, כאלו בעלות דמיון מושגי למילה שאינה נשלפת ("כסא" במקום "ספסל"), או בעלות דמיון צלילי (במקום "קוף" יאמר "כוס"). "אני לא זוכר", "אני לא יודע", "שכחתי", שימוש בג'סטות (סימון המילה ב"שפת גוף") אף הן תגובות שכיחות.

 

קשיי שיום עשויים להיות בעלי מקור התפתחותי (מולד), או נרכש (שהופיע לאחר אירוע מסוים, כגון חבלת ראש, מחלה נוירולוגית).

 

באבחון שפה, קלינאי התקשורת מעריכים את יכולת השיום והשליפה בכמה אמצעים. ניתן לבדוק יכולת שיום כתגובה להצגת חפצים שונים, תמונות, אותיות ומספרים. מעניין כי לא תמיד ביצועי השיום של הנבדק זהים לכל סוגי הגירויים המוצגים בפניו. מטלות נוספות הבודקות יכולת שיום הן השלמה של משפט (שכבתי במיטה והתכסיתי ב___), מתן הגדרה (איזה פרי הוא צהוב והקוף אוכל אותו?), מטלה הקרויה "שטף מילולי" (תאמר לי הכי הרבה שמות של פירות, או תאמר לי הכי הרבה מילים שמתחילות ב-ש). ניתן גם לבדוק יכולת הקרויה "שיום אוטומטי מהיר" (RAN – Rapid Automatic Naming).

 

בטיפול שפה של קלינאי תקשורת מנסים להקל על הקשיים בשליפה, ועוזרים למטופל לרכוש כלים לפיצוי על קשייו. הטיפול כולל עבודה על שני מישורים עיקריים: 
• שיפור יכולת המודעות הפונולוגית. הכוונה היא המודעות והידע הקיימים לצלילי השפה המרכיבים את המילים. למשל, עם ילד בעל קשיי שיום אעבוד על שליפה של מילים לפי ההברה הראשונה שלהן ("בוא נגיד מילים שמתחילות ב-מׇ"), לפי ההברה האחרונה ("בוא נגיד מילים שנגמרות ב-רון"), לפי צליל מסוים ("מילים שיש להן ל' באמצע"). 
• חיזוק ה"מילון הפנימי", העשרה והרחבה של אוצר המילים והמושגים, וחיזוק הקשרים האסוציאטיביים הקיימים בין המילים. למשל, כדי לשפר את יכולת השליפה של המילה "שולחן", אדבר עם הילד על רהיטים, כיסאות, מיטות, נגר, פטיש, אוכל, ציור, מפה, רגליים, עגול, מרובע ועוד. חיזוק הקשרים של המילה "שולחן" למילים ולמושגים אחרים, מעמיק את רמת העיבוד של המילה בזיכרון, ומשפר את נגישותה וזמינותה לשליפה. כדאי גם ללמד את הילד לתת הגדרה ולהסביר לאיזו מילה הוא מתכוון במקרה של קושי לשלוף אותה.

דיבור זיכרון טיפול שפה מילון מילים קלינאי תקשורת שיום שליפה שפה
« הקודם
הבא »
מאמרים נוספים

חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

אחת התופעות המעניינות והמסקרנות בתחום השפה והדיבור היא גמגום. התופעה מוכרת מזה שנים (משה היה "כבד פה וכבד לשון"), ולמרות

ארגון שפה ושיח

בשנים הראשונות לחייו של הילד מתרחש התהליך המופלא של רכישת השפה. תינוק שאינו מדבר אלא בוכה או ממלמל, הופך לילד

דו לשוניות

המונח דו לשוניות (Bilingualism) מתייחס ליכולת להשתמש (להבין ולדבר) בשתי שפות, כאשר שתיהן נרכשות באופן טבעי ובו זמני. דו לשוניות

דחיקת לשון

באופן קבוע מתקיים בפה שיווי משקל עדין בין שני "כוחות" – הלשון מבפנים, והשפתיים מבחוץ. השיניים, כמובן, נמצאות בין שניהם.

מוכנות והכנה לכיתה א'

הכנה לכתה א או בשלות לכיתה א' הם כינויים לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן (בו מתרחשת בעיקר

קשב וריכוז

המונח הנפוץ כל כך בשנים האחרונות – "הפרעת קשב וריכוז" – מורכב משתי יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות) חשובות נפרדות. יכולת הריכוז

נוזלים בחלל האוזן התיכונה

אחד מן המצבים הרפואיים הנפוצים אצל ילדים בגיל הרך הוא קיומם של "נוזלים באוזניים" . הכוונה היא להצטברות של נוזל

קשיי שיום ושליפה

"שיום" הוא מושג בולט בקליניקה של קלינאי התקשורת. הכוונה היא ליכולת לתת שם (תווית מילולית) לפריט כלשהו. באנגלית יכולת זו

קידום השפה והדיבור בגיל הרך

על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן

דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

האם הילד שלך התחיל לדבר מאוחר? האם הוא מדבר מעט מאד – אומר רק מילים בודדות או מעט צלילים? האם

תפריט
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
  • צור קשר
  • בלוג בתפוז
  • מחקר
  • מהתקשורת
פוסטים אחרונים
  • הקשר בין תפקודי הפה (Oral-Motor) לבין תנוחה ויציבת הגוף
  • The Effect of Presentation Mode and Production Type on Word Memory for Hearing Impaired Signers
  • Overcoming COVID-19 Challenges: A Remote Adaptation of the Production Effect Task
  • Production Effect in Adults With ADHD With and Without Methylphenidate (MPH): Vocalization Improves Verbal Learning
  • Production on hold: delaying vocal production enhances the production effect in free recall
מפת הגעה
יצירת קשר

© כל הזכויות שמורות למיכל איכט עוצב ונבנה ע"י פרומו - אסטרטגיה שיווקית ופרסום

גלילה לראש העמוד
Skip to content
Open toolbar Accessibility Tools

Accessibility Tools

  • Increase TextIncrease Text
  • Decrease TextDecrease Text
  • GrayscaleGrayscale
  • High ContrastHigh Contrast
  • Negative ContrastNegative Contrast
  • Light BackgroundLight Background
  • Links UnderlineLinks Underline
  • Readable FontReadable Font
  • Reset Reset