מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
קידום השפה והדיבור בגיל הרך
ראשי מאמרים קידום השפה והדיבור בגיל הרך

קידום השפה והדיבור בגיל הרך

2 בדצמבר 2015 admin

על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן מילים קלות להפקה, שכיחות ונפוצות בסביבתו של הילד, כמו למשל: מים, עוד, אבא, במבה. במהלך שנת החיים השנייה, הילד אמור להרחיב את אוצר המילים שלו באופן משמעותי, וסביב גיל שנתיים הוא אמור להצליח לצרף 2 מילים (אבא עוד, אמא לשתות, אין כדור), ואפילו 3 מילים למשפט קצר ופשוט (ילד אוכל גלידה, ילד נפל כיסא). 

 

אבל, ילדים לא-מעטים מאחרים מעט בהתפתחותם ביחס לנורמה של בני גילם. במידה ורמת ההבנה שלהם טובה (הם מבינים היטב את הנאמר להם), וגם התנהגותם התקשורתית תקינה (יוצרים קשר עין עם מי שמשחק או מדבר איתם, משחקים במשחק משותף פשוט עם מבוגר, צוחקים ונהנים מתקשורת ומחוויות של "ביחד"), לא מקובל להתחיל ממש בטיפול שפה אצל קלינאי תקשורת. גיל שנה וחצי הוא עדיין מעט מוקדם, והנטייה הרווחת היא לחכות עוד קצת, ו"לתת לזמן לעשות את שלו".

 

בכל זאת, יש כמה עקרונות עליהם כדאי לשמור על מנת לקדם את השפה והדיבור של הילד שמאחר מעט בהתפתחותו. 
• קודם כל, והכי חשוב, לדבר הרבה עם הקטנצי'ק, "להציף" אותו במילים, בצירופי מילים, ובמשפטים קצרים ופשוטים. 
• לחזור פעמים רבות על מילים פשוטות (עוד, אוטו, כדור), וגם על צלילים שהם לא ממש מילים (למשל: "האו האו" כשרואים כלב, "פררררר" כשמסיעים משאית, "קוקו" במשחק שבו מסתתרים ופתאום מופיעים, "הופ" כשמשחקים בכדור).
• לחקות צלילים שהילד אומר, אפילו באופן מקרי, ולתת להם משמעות (הילד אומר "נה" ואני עונה "נכון, נה – בננה!! איזו בננה טעימה!").
• חשוב לדבר עם הילד בגובה הפנים (לשבת מולו על השטיח, למשל), כך שייראה את הפנים ואת הפה שלי בזמן דיבור. 
• ילדים מאד אוהבים שירים פשוטים ומשחקים מוזיקליים (לשיר "עוגה עוגה", "ידיים למעלה על הראש").
• עקרון חשוב נקרא הרחבה. כאשר הילד אומר מילה או חלק ממילה – לחזור עליה, ול"הרחיב" את הרעיון (הילד אומר "חתול", אומר לו "איזה חתול חמוד! רוצה ללטף את הפרווה שלו?")
• להשתדל "ללכת עם הילד" אחרי היוזמות שלו, אחרי הדברים שמעניינים אותו, ולדבר עליהם. אם הוא דווקא אוהב להפריח בועות סבון – הצטרפו אליו, תנשפו ביחד, תסגרו חזק את הבקבוק כדי שיצטרך לבקש שתפתחו, תשפכו קצת סבון על הרצפה ותאמרו "אוי, נשפך!! מה נעשה??".
• אם הילד משתמש בתקשורת לא מילולית (מצביע על חפץ אותו הוא רוצה, מושך לכם במכנסיים כדי להביא אתכם למקום מסוים), לתת לחפץ או לפעולה שם, ולחזור מספר פעמים (אם הוא מצביע על כוס, אומר "אה, אתה רוצה את הכוס? רוצה לשתות בכוס? טוב, אני מביאה לך מים בכוס שלך").
• באופן כללי – חשוב להפגין התלהבות בתקשורת, לדבר בצורה מעניינת, מגוונת, עם אינטונציה מודגשת ואפילו מוגזמת ו"תיאטרלית", להיות יצירתיים.

דיבור טיפול מילים מים משחק משחקים משפטים קלינאי תקשורת שפה
« הקודם
הבא »
מאמרים נוספים

חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

אחת התופעות המעניינות והמסקרנות בתחום השפה והדיבור היא גמגום. התופעה מוכרת מזה שנים (משה היה "כבד פה וכבד לשון"), ולמרות

ארגון שפה ושיח

בשנים הראשונות לחייו של הילד מתרחש התהליך המופלא של רכישת השפה. תינוק שאינו מדבר אלא בוכה או ממלמל, הופך לילד

דו לשוניות

המונח דו לשוניות (Bilingualism) מתייחס ליכולת להשתמש (להבין ולדבר) בשתי שפות, כאשר שתיהן נרכשות באופן טבעי ובו זמני. דו לשוניות

דחיקת לשון

באופן קבוע מתקיים בפה שיווי משקל עדין בין שני "כוחות" – הלשון מבפנים, והשפתיים מבחוץ. השיניים, כמובן, נמצאות בין שניהם.

מוכנות והכנה לכיתה א'

הכנה לכתה א או בשלות לכיתה א' הם כינויים לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן (בו מתרחשת בעיקר

קשב וריכוז

המונח הנפוץ כל כך בשנים האחרונות – "הפרעת קשב וריכוז" – מורכב משתי יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות) חשובות נפרדות. יכולת הריכוז

נוזלים בחלל האוזן התיכונה

אחד מן המצבים הרפואיים הנפוצים אצל ילדים בגיל הרך הוא קיומם של "נוזלים באוזניים" . הכוונה היא להצטברות של נוזל

קשיי שיום ושליפה

"שיום" הוא מושג בולט בקליניקה של קלינאי התקשורת. הכוונה היא ליכולת לתת שם (תווית מילולית) לפריט כלשהו. באנגלית יכולת זו

קידום השפה והדיבור בגיל הרך

על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן

דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

האם הילד שלך התחיל לדבר מאוחר? האם הוא מדבר מעט מאד – אומר רק מילים בודדות או מעט צלילים? האם

תפריט
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
  • צור קשר
  • בלוג בתפוז
  • מחקר
  • מהתקשורת
פוסטים אחרונים
  • הקשר בין תפקודי הפה (Oral-Motor) לבין תנוחה ויציבת הגוף
  • The Effect of Presentation Mode and Production Type on Word Memory for Hearing Impaired Signers
  • Overcoming COVID-19 Challenges: A Remote Adaptation of the Production Effect Task
  • Production Effect in Adults With ADHD With and Without Methylphenidate (MPH): Vocalization Improves Verbal Learning
  • Production on hold: delaying vocal production enhances the production effect in free recall
מפת הגעה
יצירת קשר

© כל הזכויות שמורות למיכל איכט עוצב ונבנה ע"י פרומו - אסטרטגיה שיווקית ופרסום

גלילה לראש העמוד
Skip to content
Open toolbar Accessibility Tools

Accessibility Tools

  • Increase TextIncrease Text
  • Decrease TextDecrease Text
  • GrayscaleGrayscale
  • High ContrastHigh Contrast
  • Negative ContrastNegative Contrast
  • Light BackgroundLight Background
  • Links UnderlineLinks Underline
  • Readable FontReadable Font
  • Reset Reset