מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
קשב וריכוז
ראשי מאמרים קשב וריכוז

קשב וריכוז

2 בדצמבר 2015 admin

המונח הנפוץ כל כך בשנים האחרונות – "הפרעת קשב וריכוז" – מורכב משתי יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות) חשובות נפרדות.

יכולת הריכוז (concentration) עוסקת בתהליך ממושך של מתן תשומת לב לגירוי מסוים, קבוע. ריכוז מצריך מיקוד של תשומת הלב בגירוי מתמשך, ולפעמים לא כל כך מעניין. ריכוז נדרש ממני במהלך האזנה להרצאה משעממת, או במהלך נהיגה ארוכה.

יכולת הקשב (attention) עוסקת ביכולת להפנות תשומת לב לדבר כלשהו המתרחש לפתע בסביבתנו. קשב יימשך לגירוי מסוים המגיע מאחד (או יותר) מן החושים, והוא יאפשר תגובה מהירה לגירוי מעניין, מפתיע ולא-צפוי (או אף מאיים). צלצול טלפון ימשוך את הקשב שלי, וכך גם תחושת כאב פתאומית.

קיימים כמה מרכיבים לקשב. קשב בררני מקנה אפשרות למקד את תשומת הלב בגירוי מסוים רלוונטי, תוך התעלמות מגירויים אחרים. קשב מתחלף מאפשר להפנות את הקשב למיקום מסוים, ולהעבירו למיקום אחר לפי הצורך. קשב מתמשך זו היכולת להיות קשוב במידה שווה לאורך זמן, וזו למעשה יכולת ריכוז. אם כך, ברור שריכוז הוא סוג מסוים של קשב. ומכאן הקשר ההדוק בין שני המושגים.

שתי היכולות הללו, קשב וריכוז, חיוניות לתפקוד תקין של בני אדם בעולם המשתנה בו אנו חיים. בכל רגע ורגע אנו קולטים מידע רב, מסוגים וממקורות שונים. אנו רואים את המתרחש מסביב לנו – האנשים לידינו, הריהוט בחדר בו אנו נמצאים, הסרט המוקרן בטלויזיה, והנוף הנשקף מהחלון. אנו שומעים צלילים רבים – קולות הדיבור של האנשים בחדר, פסקול הסרט שבטלויזיה, הרדיו מן החדר הסמוך, צפירות כלי הרכב מן הכביש שמחוץ לבית. אנו מרגישים תחושות שונות – חום או קור, הרצפה מתחת לרגלינו, הכיסא הקשה או הכורסה הרכה עליהם אנו יושבים, מגע הבגד בגופנו. חוש הטעם והריח מעבירים לנו אף הם מידע רב.

תוך כדי החשיפה למידע כה עשיר ומגוון, אנחנו בוחרים במה להתרכז – לאיזה משלל הגירויים כדאי וצריך להפנות את תשומת הלב. בו בזמן, במרבית המקרים אנו נדרשים להתעלם משאר הגירויים הלא-רלוונטיים. בזמן שיעור בכיתה – עלי להתרכז במורה שלפני, בתוכן הדברים הנאמרים ובמה שהיא רושמת על הלוח. רעש של שיעור התעמלות המתרחש באותו זמן בחצר בית הספר אינו רלוונטי ועלי להתעלם ממנו.

אם יופיע גירוי מעניין או מפתיע – הדבר "ימשוך" את הקשב שלי, באופן כמעט אוטומטי. הגירוי מושך הקשב יכול להיות כלל לא חשוב, כמו חבר לכיתה שפותח את הילקוט, ועלי להתעלם מכך. אבל, לפעמים הגירוי הפתאומי הוא חשוב ביותר, ועלי להתייחס אליו. התלמידים בשדרות חייבים להתייחס לאזעקת "צבע אדום" הנשמעת באופן פתאומי בכיתה, להפנות אליה את הקשב שלהם ולפעול בהתאם.

יכולות הקשב והריכוז הן התפתחותיות, הן הולכות ומבשילות עם העלייה בגיל. תינוקות מרוכזים דקות ספורות בלבד, והקשב שלהם "נמשך" בקלות. יהיה להם קשה מאד להתעלם מקול רעש חזק שהם שומעים, הוא מייד "ילכוד" את הקשב שלהם. ילדים בני שש אמורים להיות מרוכזים לזמן ממושך יותר (כשלושים דקות), והם אמורים להיות "חסינים" יותר מפני הסחות של גירויים לא-רלוונטיים בסביבה.

הפרעות קשב וריכוז, ADD (Attention Deficit Disorder) או ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder), נחשבות כיום להפרעות שכיחות ביותר בתחום הנוירולוגיה והפסיכיאטריה של הילד (5-10% מהאוכלוסייה, בעיקר בנים). הביטוי של הפרעות אלו שונה מילד לילד, אך באופן כללי הסובלים מהם מפגינים קשיים בשלושה תחומים עיקריים:

  • קשיי קשב – מוסחות גבוהה על-ידי גירויים לא-רלוונטיים
  • אימפולסיביות וקשיים בשליטה ובריסון של דחפים
  • היפראקטיביות, אי שקט פסיכו-מוטורי, פעילות יתר

היפראקטיביות הפרעת קשב וריכוז
« הקודם
הבא »
מאמרים נוספים

חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

אחת התופעות המעניינות והמסקרנות בתחום השפה והדיבור היא גמגום. התופעה מוכרת מזה שנים (משה היה "כבד פה וכבד לשון"), ולמרות

ארגון שפה ושיח

בשנים הראשונות לחייו של הילד מתרחש התהליך המופלא של רכישת השפה. תינוק שאינו מדבר אלא בוכה או ממלמל, הופך לילד

דו לשוניות

המונח דו לשוניות (Bilingualism) מתייחס ליכולת להשתמש (להבין ולדבר) בשתי שפות, כאשר שתיהן נרכשות באופן טבעי ובו זמני. דו לשוניות

דחיקת לשון

באופן קבוע מתקיים בפה שיווי משקל עדין בין שני "כוחות" – הלשון מבפנים, והשפתיים מבחוץ. השיניים, כמובן, נמצאות בין שניהם.

מוכנות והכנה לכיתה א'

הכנה לכתה א או בשלות לכיתה א' הם כינויים לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן (בו מתרחשת בעיקר

קשב וריכוז

המונח הנפוץ כל כך בשנים האחרונות – "הפרעת קשב וריכוז" – מורכב משתי יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות) חשובות נפרדות. יכולת הריכוז

נוזלים בחלל האוזן התיכונה

אחד מן המצבים הרפואיים הנפוצים אצל ילדים בגיל הרך הוא קיומם של "נוזלים באוזניים" . הכוונה היא להצטברות של נוזל

קשיי שיום ושליפה

"שיום" הוא מושג בולט בקליניקה של קלינאי התקשורת. הכוונה היא ליכולת לתת שם (תווית מילולית) לפריט כלשהו. באנגלית יכולת זו

קידום השפה והדיבור בגיל הרך

על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן

דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

האם הילד שלך התחיל לדבר מאוחר? האם הוא מדבר מעט מאד – אומר רק מילים בודדות או מעט צלילים? האם

תפריט
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
  • צור קשר
  • בלוג בתפוז
  • מחקר
  • מהתקשורת
פוסטים אחרונים
  • הקשר בין תפקודי הפה (Oral-Motor) לבין תנוחה ויציבת הגוף
  • The Effect of Presentation Mode and Production Type on Word Memory for Hearing Impaired Signers
  • Overcoming COVID-19 Challenges: A Remote Adaptation of the Production Effect Task
  • Production Effect in Adults With ADHD With and Without Methylphenidate (MPH): Vocalization Improves Verbal Learning
  • Production on hold: delaying vocal production enhances the production effect in free recall
מפת הגעה
יצירת קשר

© כל הזכויות שמורות למיכל איכט עוצב ונבנה ע"י פרומו - אסטרטגיה שיווקית ופרסום

גלילה לראש העמוד
Skip to content
Open toolbar Accessibility Tools

Accessibility Tools

  • Increase TextIncrease Text
  • Decrease TextDecrease Text
  • GrayscaleGrayscale
  • High ContrastHigh Contrast
  • Negative ContrastNegative Contrast
  • Light BackgroundLight Background
  • Links UnderlineLinks Underline
  • Readable FontReadable Font
  • Reset Reset