מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך
ראשי מאמרים חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

17 בדצמבר 2015 admin

אחת התופעות המעניינות והמסקרנות בתחום השפה והדיבור היא גמגום. התופעה מוכרת מזה שנים (משה היה "כבד פה וכבד לשון"), ולמרות שהיא מהווה מטרה למחקרים רבים, עדיין לא ברור מהו המקור והגורם לה. כ-1% מן המבוגרים מגמגמים, והתופעה נפוצה יותר בקרב גברים לעומת נשים.

גמגום עשוי להופיע באופן זמני אצל ילדים צעירים (בגילאי שנתיים וחצי-שלוש), כחלק מן ההתפתחות השפתית הנורמאלית. תופעה זו, הקיימת אצל כ-5% מן הילדים, מכונה "חוסר שטף התפתחותי". חוסר השטף עשוי להימשך מספר חודשים (אפילו עד שנה), והוא תנודתי ומשתנה באופיו. במרבית המקרים (70-90%) חוסר השטף חולף לחלוטין, ואינו מצריך התערבות טיפולית.

עם זאת, קשה להתעלם ולא לעשות דבר בזמן שיחה עם ילד מגמגם. קיימים כמה עקרונות תקשורתיים, שהקפדה עליהם יכולה לסייע לילד לשפר את שטף הדיבור שלו. אני מכנה את שלושת הנקודות החשובות ביותר בשם שלושת ה-ש':
• שהות – האטה של קצב הדיבור מסייעת להשגת דיבור שוטף יותר. ולכן, כדאי להשהות ולהאט את קצב הדיבור שלנו במהלך השיחה עם הילד. אם אני אדבר יותר לאט, הילד יאט אף הוא את קצב הדיבור שלו, באופן בלתי מודע ובלתי מכוון, ודיבורו יהיה קולח יותר.
• שקט – הורדה של עוצמת הקול תורמת אף היא לשטף. במהלך השיחה עם הילד, אשתדל להוריד את עוצמת הקול שלי, ולדבר בקול חלש ורך. הילד באופן טבעי יחקה סגנון דיבור "רגוע" זה, יוריד אף הוא את העוצמה ויוכל לדבר באופן שוטף יותר.
• שפה פשוטה – הקלה והפחתה של ה"עומס" השפתי. פעמים רבות הגמגום מחמיר כאשר הילד נדרש לדבר בשפה "גבוהה", לייצר משפטים ארוכים ומורכבים. לכן כאשר יש הילד נמצא בעיצומה של תקופה בה הדיבור אינו שוטף, כדאי לדבר עמו במשפטים קצרים ופשוטים יותר, ולא לדרוש ממנו לספר ולהרחיב. לא לשאול שאלות מסובכות הדורשות תשובות מורכבות, אלא לשאול שאלות פשוטות ו"סגורות" (במקום "מה תרצה ללבוש?" לשאול "רוצה את החולצה האדומה או הלבנה?").

כדאי להקפיד של שימוש בשלושת ה-ש' בזמן תקשורת ודו-שיח עם הילד, ובעיקר ברגעים בהם השטף שלו פחות  טוב והוא מרבה להיתקע. נקודות נוספות שעשויות לעזור הן:
• ס ב ל נ ו ת – יצירת אוירה מקבלת ונעימה בזמן השיחה, לתת לילד זמן, להאזין ולהקשיב בתשומת לב, לשמור על קשר עין, ולא לשדר לחץ ומתח. הדבר יאפשר לילד לארגן את המסר אותו הוא רוצה לומר.
• להתייחס לתוכן של דברי הילד (מה אמר) ולא לצורה (איך אמר זאת).
• להשתדל להימנע מראש ממצבים בהם יש נטייה לגמגום רב. אם בדיבור בפני אנשים זרים יש לילד נטייה להיתקע, כדאי להפחית את המצבים הללו, ולא לדרוש מן הילד לדבר עם חברה של אמא שאינו מכיר..

במידה וחוסר השטף אינו חולף ובמשך מספר שבועות אין כל הטבה ושיפור בשטף הדיבור, כדאי לפנות לאבחון וייעוץ של קלינאי תקשורת.

בעיות דיבור בעיות שפה גן שפתי דיבור העשרת שפה חוסר שטף חוסר שטף התפתחותי משפטים שטף שפה
« הקודם
מאמרים נוספים

חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

אחת התופעות המעניינות והמסקרנות בתחום השפה והדיבור היא גמגום. התופעה מוכרת מזה שנים (משה היה "כבד פה וכבד לשון"), ולמרות

ארגון שפה ושיח

בשנים הראשונות לחייו של הילד מתרחש התהליך המופלא של רכישת השפה. תינוק שאינו מדבר אלא בוכה או ממלמל, הופך לילד

דו לשוניות

המונח דו לשוניות (Bilingualism) מתייחס ליכולת להשתמש (להבין ולדבר) בשתי שפות, כאשר שתיהן נרכשות באופן טבעי ובו זמני. דו לשוניות

דחיקת לשון

באופן קבוע מתקיים בפה שיווי משקל עדין בין שני "כוחות" – הלשון מבפנים, והשפתיים מבחוץ. השיניים, כמובן, נמצאות בין שניהם.

מוכנות והכנה לכיתה א'

הכנה לכתה א או בשלות לכיתה א' הם כינויים לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן (בו מתרחשת בעיקר

קשב וריכוז

המונח הנפוץ כל כך בשנים האחרונות – "הפרעת קשב וריכוז" – מורכב משתי יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות) חשובות נפרדות. יכולת הריכוז

נוזלים בחלל האוזן התיכונה

אחד מן המצבים הרפואיים הנפוצים אצל ילדים בגיל הרך הוא קיומם של "נוזלים באוזניים" . הכוונה היא להצטברות של נוזל

קשיי שיום ושליפה

"שיום" הוא מושג בולט בקליניקה של קלינאי התקשורת. הכוונה היא ליכולת לתת שם (תווית מילולית) לפריט כלשהו. באנגלית יכולת זו

קידום השפה והדיבור בגיל הרך

על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן

דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

האם הילד שלך התחיל לדבר מאוחר? האם הוא מדבר מעט מאד – אומר רק מילים בודדות או מעט צלילים? האם

תפריט
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
  • צור קשר
  • בלוג בתפוז
  • מחקר
  • מהתקשורת
פוסטים אחרונים
  • הקשר בין תפקודי הפה (Oral-Motor) לבין תנוחה ויציבת הגוף
  • The Effect of Presentation Mode and Production Type on Word Memory for Hearing Impaired Signers
  • Overcoming COVID-19 Challenges: A Remote Adaptation of the Production Effect Task
  • Production Effect in Adults With ADHD With and Without Methylphenidate (MPH): Vocalization Improves Verbal Learning
  • Production on hold: delaying vocal production enhances the production effect in free recall
מפת הגעה
יצירת קשר

© כל הזכויות שמורות למיכל איכט עוצב ונבנה ע"י פרומו - אסטרטגיה שיווקית ופרסום

גלילה לראש העמוד
Skip to content
Open toolbar Accessibility Tools

Accessibility Tools

  • Increase TextIncrease Text
  • Decrease TextDecrease Text
  • GrayscaleGrayscale
  • High ContrastHigh Contrast
  • Negative ContrastNegative Contrast
  • Light BackgroundLight Background
  • Links UnderlineLinks Underline
  • Readable FontReadable Font
  • Reset Reset