מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
דיספרקסיה ורבלית התפתחותית
ראשי מאמרים דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

1 בדצמבר 2015 11:24 סגור לתגובות על דיספרקסיה ורבלית התפתחותית admin

האם הילד שלך התחיל לדבר מאוחר? האם הוא מדבר מעט מאד – אומר רק מילים בודדות או מעט צלילים? האם המילים שלו משובשות ולא ברורות? – אם התשובה לשאלות הללו היא חיובית, ייתכן שמדובר בלקות שפתית הקרויה דיספרקסיה, או בשמה המלא דיספרקסיה ורבלית התפתחותית (Developmental verbal dyspraxia)

המילה דיספרקסיה מורכבת משני חלקים: דיס = קושי, פרקסיס = תכנון. הכוונה היא לקושי של אזורי השפה במוח לתכנן באופן מדויק את רצף הדיבור. ילדים הסובלים מדיספרסיה הם לרב בעלי יכולת טובה של הבנת שפה, והם תקשורתיים מאד. אין להם בעיה מוטורית בשרירים של הפה (חולשה של השרירים או שיתוק). הקושי שלהם הוא ביכולת של אזורים מסוימים במוח לשלוח את הפקודות המתאימות שיניעו את שרירי אברי ההיגוי (שפתיים, לחיים, לשון, חך, מיתרי הקול) בצורה מתואמת ומדויקת להיווצרות דיבור.

הדיספרקסיה יכולה להיות קשורה לתיכנון תנועות הדיבור בלבד, או לתיכנון אוראלי כללי (ואז עשויים להיות גם קשיי אכילה ובליעה, ריור רב). אצל חלק מן הילדים הקושי התיכנוני קיים בתחומים נוספים, כגון תנועות של הגוף (ולא רק של הפה).

סימנים מחשידים לקיומה של דיספרקסיה אצל פעוטות (גילאי שנתיים-שלוש)
o  אצל תינוקות – מעט מילמול, המילמול אינו מגוון (אינו מכיל מגוון של צלילים)
o  הילד אומר את המילים הראשונות באיחור, וחסרים בהן צלילים ("מה" במקום אמא)
o  קיים מגוון מצומצם של עיצורים
o יש קושי לשלב צלילים והברות ביחד (הילד כן אומר "נה", אך לא מצליח לומר "ננה")
o  הילד מחליף או משמיט צלילים והברות במילים בתדירות רבה
o  הדיבור אינו מובן

אצל ילדים גדולים יותר (גילאי 4-5)
o  הדיבור מכיל שיבושי היגוי לא עקביים (למשל, מצליח לומר את הצליל ר' במילה "קיר", אך לא במילה "פרה", פעם אומר "שולחן" ופעם אחרת אומר "שוחן")
o  הבנת השפה טובה באופן משמעותי מהדיבור
o  קיים קושי לחקות מילים
o  הילד נראה כמהסס ו"מחפש" בזמן הדיבור, חסר קואורדינציה באזור הפה
o  ככל שהאורך של המילה או המשפט עולה – כך הילד פחות ברור (מתקשה במילים ארוכות לעומת קצרות, מתקשה במשפטים ארוכים לעומת קצרים)
o  לפעמים יש קושי בתיאום של הנשימה והדיבור, ותחושה ש"נגמר לילד האוויר" באמצע המשפט

איבחון וטיפול
איבחון הבעיה מתבצע ע"י קלינאי תקשורת, מרפאה בעיסוק, או רופא התפתחותי. האיבחון מבוסס על קריטריונים התנהגותיים (דהיינו, הערכה תפקודית של הילד ביחס לבני גילו). בבדיקות אובייקטיביות (כגון בדיקות דם, צילומי רנטגן, אולטרא סאונד או בדיקות הדמייה אחרות) לא יימצאו כל ממצאים חשודים.

במידה וניתנה אבחנה של דיספרקסיה, קיימת חשיבות רבה למתן טיפול מוקדם ואינטנסיבי. כאשר הדיספרקסיה קשורה לדיבור בלבד, הטיפול יינתן ע"י קלינאית תקשורת. לרב ניתן טיפול בתדירות גבוהה – פעמיים ואפילו שלוש פעמים בשבוע. הטיפול מבוסס על תירגול היררכי של הפקת צלילים, הברות ומילים, בהתאם ליכולות הילד. כמו כן, ניתנים תרגילים לשיפור היכולת המוטורית של השרירים באזור הפה (למשל, נשיפה על נר או שתייה מקש המחזקים את השפתיים). חלק מהילדים יופנו לגנים שפתיים, שם יוכלו לקבל תגבור שפתי יומיומי. במקרים שבהם הלקות התכנונית רחבה יותר, תיכנס לתמונה גם מרפאה בעיסוק או פיזיותרפיסטית. ילדים רבים מטופלים בהתעמלות טיפולית, שחייה, רכיבה ופעילויות אחרות שמשפרות את היכולות המוטוריות שלהם, ואת יכולות הארגון והתכנון.

חשוב לציין כי ההפרעה היא התפתחותית באופייה, ולרב ביטוייה חמור יותר בגילאים הרכים אך משתפר עם העלייה בגיל ועם ההבשלה של אזורי המח הרלוונטיים.

איבחון בליעה דיבור דיספרקסיה חך טיפול מילים מיתרי הקול משפטים קלינאי תקשורת קלינאית תקשורת שיבושי היגוי שפה תירגול
הבא »
מאמרים נוספים

חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

אחת התופעות המעניינות והמסקרנות בתחום השפה והדיבור היא גמגום. התופעה מוכרת מזה שנים (משה היה "כבד פה וכבד לשון"), ולמרות

ארגון שפה ושיח

בשנים הראשונות לחייו של הילד מתרחש התהליך המופלא של רכישת השפה. תינוק שאינו מדבר אלא בוכה או ממלמל, הופך לילד

דו לשוניות

המונח דו לשוניות (Bilingualism) מתייחס ליכולת להשתמש (להבין ולדבר) בשתי שפות, כאשר שתיהן נרכשות באופן טבעי ובו זמני. דו לשוניות

דחיקת לשון

באופן קבוע מתקיים בפה שיווי משקל עדין בין שני "כוחות" – הלשון מבפנים, והשפתיים מבחוץ. השיניים, כמובן, נמצאות בין שניהם.

מוכנות והכנה לכיתה א'

הכנה לכתה א או בשלות לכיתה א' הם כינויים לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן (בו מתרחשת בעיקר

קשב וריכוז

המונח הנפוץ כל כך בשנים האחרונות – "הפרעת קשב וריכוז" – מורכב משתי יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות) חשובות נפרדות. יכולת הריכוז

נוזלים בחלל האוזן התיכונה

אחד מן המצבים הרפואיים הנפוצים אצל ילדים בגיל הרך הוא קיומם של "נוזלים באוזניים" . הכוונה היא להצטברות של נוזל

קשיי שיום ושליפה

"שיום" הוא מושג בולט בקליניקה של קלינאי התקשורת. הכוונה היא ליכולת לתת שם (תווית מילולית) לפריט כלשהו. באנגלית יכולת זו

קידום השפה והדיבור בגיל הרך

על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן

דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

האם הילד שלך התחיל לדבר מאוחר? האם הוא מדבר מעט מאד – אומר רק מילים בודדות או מעט צלילים? האם

תפריט
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
  • צור קשר
  • בלוג בתפוז
  • מחקר
  • מהתקשורת
פוסטים אחרונים
  • הקשר בין תפקודי הפה (Oral-Motor) לבין תנוחה ויציבת הגוף
  • The Effect of Presentation Mode and Production Type on Word Memory for Hearing Impaired Signers
  • Overcoming COVID-19 Challenges: A Remote Adaptation of the Production Effect Task
  • Production Effect in Adults With ADHD With and Without Methylphenidate (MPH): Vocalization Improves Verbal Learning
  • Production on hold: delaying vocal production enhances the production effect in free recall
מפת הגעה
יצירת קשר

© כל הזכויות שמורות למיכל איכט עוצב ונבנה ע"י פרומו - אסטרטגיה שיווקית ופרסום

גלילה לראש העמוד
Skip to content
Open toolbar Accessibility Tools

Accessibility Tools

  • Increase TextIncrease Text
  • Decrease TextDecrease Text
  • GrayscaleGrayscale
  • High ContrastHigh Contrast
  • Negative ContrastNegative Contrast
  • Light BackgroundLight Background
  • Links UnderlineLinks Underline
  • Readable FontReadable Font
  • Reset Reset