שפה

שפה היא אמצעי המשמש לחשיבה, ללמידה, להבעה (של רצונות, רגשות ורעיונות), לארגון מידע ולהעברתו (תקשורת בינאישית). השפה היא מערכת של קודים שרירותיים ומוסכמים, מסרים ואותות בעלי משמעות, העוברים בין המשתתפים בתהליך מחזורי; אחד מעביר את המסר, אחר קולט אותו ומגיב אליו על ידי העברת מסר משלו, וחוזר חלילה. בבלשנות מקובל לייחד את המונח "שפה" למערכת של אותות וסמלים (מילים) הכפופים לתחביר. התחביר קובע את משמעותו של סימן בהקשר מסוים. מערכת כזו הנוצרת באופן טבעי מכונה בבלשנות "שפה טבעית". לפי ממצאי המחקר הבלשני, רק בני אדם הצליחו לפתח שפה כזאת באופן ספונטאני. ניתן לזהות שני מישורים עיקריים בשפה:

  • הבנת שפה - הבנת הנאמר או הכתוב, היכולת לזהות גירוי וליחס לו משמעות, הבנת הוראות מילוליות, שאלות ותחביר.
  • הבעת שפה - הבעה בדיבור, בכתב או בסימון.

בדרך כלל, קשיים שפתיים יכולים לבוא לידי ביטוי בהבנת שפה טובה יחסית, לצד קושי בהבעת השפה, או בהבנה ובהבעת שפה לקויים.  

להלן מספר דוגמאות לקשיים שפתיים:

  • אוצר מילים דל ומצומצם
  • קשיים בשליפת מילים מן הזיכרון
  • קושי ביצירה ובחיבור של משפטים
  • קושי בהטיית מילים בהתאם לחוקיות השפה
  • דיספרקסיה – קושי בתכנון המוטורי של פעולת הדיבור
  • קושי באירגון שפה – קושי לארגן רצף ברור של משפטים (למשל, לספר סיפור)

יכולות נוספות הקשורות לשפה הן מודעות פונולוגית (ערנות לצלילי השפה), זיכרון שמיעתי, ועוד.

tip-dark

אין קשר הכרחי בין רכישת שפה מאוחרת לבין אינטליגנציה (IQ). ישנם ילדים בעלי אינטליגנציה גבוהה המאחרים בהתפתחות השפה והדיבור.

tip-dark

השמיעה משמעותית ביותר לרכישת שפה מדוברת. שמיעה תקינה היא קריטית להתפתחות דיבור ושפה, לתקשורת וללמידה. 
בכל מקרה של חשד לבעיית שמיעה, כדאי לערוך בדיקת שמיעה התנהגותית מקיפה במכון שמיעה!

.


מלאו פרטיכם ואצור עמכם קשר בהקדם