הכנה לכתה א או בשלות לכיתה א' הם כינויים לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן (בו מתרחשת בעיקר פעילות משחקית), לבית הספר (בו מתבצעות בעיקר פעילויות פורמאליות של למידה).
מקובל כי מוכנות לכיתה א' חלה סביב גילאי 6-7. אולם כמובן שלא מדובר על "שלב התפתחותי" מוגדר, אלא על תהליך הדרגתי שהוא אפילו רחב יותר, ומתרחש בין גילאי חמש לשמונה שנים. בתקופה זו מתפתחים ומבשילים יכולות וכישורים המאפשרים לילד ללמוד מיומנויות שונות. למשל, היכולת לשבת ליד השולחן כ-5 שעות ביום, תוך כדי ריכוז וקשב למורה, לציית להוראותיה ולעמוד במשימות שונות (להעתיק מהלוח, להוציא או להכניס פריטים מהילקוט, לפתור שאלה). בגילאים אלו אמורה להבשיל גם יכולתו של הילד להסתגל מן הבחינה החברתית והרגשית לבית הספר.
קיימות מגוון יכולות הנכללות תחת השם הכללי "מוכנות לכיתה א'", בהן יכולות פיזיות-מוטוריות, יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות)-שפתיות, יכולות רגשיות וחברתיות. כאשר קיים חשש שילד בגן חובה אינו בשל לעלות לכיתה א', נהוג לערוך לו איבחון בשלות, הכולל הערכה מקיפה של כל אחד מן התחומים הללו. אתן כמה דוגמאות ליכולות הנדרשות מן הילד בכל אחד מן התחומים.
יכולות פיזיות-מוטוריות – מוטוריקה גסה: הליכה קדימה ואחורה בקו ישר, קפיצה על רגל אחת, דילוגים, תפוס ולכדרר כדור גדול, ריצה, קואורדינציה, יכולת לשמור על תנוחת ישיבה. מוטוריקה עדינה: אחיזה נכונה של העיפרון, שליטה בתנועות ציור וכתיבה (מתיחת קו בין 2 נקודות, ציור צורות גיאומטריות, מילוי שטחים), גזירה, הדבקה, תפיסה חזותית וקואורדינצית עין-יד – יכולת לזהות צורות קטנות, מורכבות ודומות והיכולת להעתיקן.
יכולות קוגניטיביות – ידע עובדתי על העולם, היכולת לחשוב חשיבה לוגית, ולהבין באופן מופשט והגיוני, יכולת התמצאות במרחב, טווח תקין של ריכוז וקשב, הפרדה בין עיקר לטפל, זיכרון חזותי, זיכרון שמיעתי (חזרה על 6 פריטים, חזרה על משפט מורכב). יכולת כללית לשמירה על סדר וארגון, יכולת התארגנות טובה.
יכולות שפתיות – אוצר מילים רחב והיכרות עם מושגים (הפכים, צבעים, צורות, שמות של קטגוריות כמו "חיות בית", "כלי שיט"), יכולת להגדיר הגדרה פשוטה ("מזלג זה כלי אוכל שאוכלים איתו שניצל"), יכולת לתאר תמונה במספר משפטים. הבחנה שמיעתית (בין מילים דומות, כמו: דג-דק, קוף-תוף), ניצני אוריינות – בשלות לרכישת קריאה וכתיבה, למשל: מודעות פונולוגית (זיהוי של הצליל הפותח או הסוגר במילה, חריזה, חלוקת מלים להברות), הכרת אותיות הא"ב (לא מחוייב לדעת לקרוא!), כתיבת השם, הבנת הקשר בין צלילי השפה לבין הייצוג הגראפי של האותיות בכתיבה, מיומנויות "התנהגות" עם ספרים (החזקה נכונה, ניבוי התוכן מן הכריכה, דפדוף נכון מימין לשמאל, איתור הכותרת ושם המחבר).
בשלות רגשית וחברתית – יכולת הסתגלות למערכת החדשה ולדרישותיה, מיומנויות חברתיות, יכולת התמודדות עם שינויים, פתרון בעיות.
יכולת חשובה נוספת הנדרשת לפני כניסה לכיתה א' היא יכולת חשבונית (תחום הקרוי "מוכנות לחשבון"). למשל, חשוב שהילד ידע לספור קדימה ואחורה (גם מעבר ל-10), למנות פריטים קדימה ואחורה (עד 10), לזהות ספרות (שיום וכתיבה), יהיה בעל תפיסה שמיעתית (איזה מספר בא אחרי 5? איזה מספר בא לפני 8?), יכולת התאמת כמות, יכולת לפתרון בעיות פשוטות ("סיפורים חשבוניים") בעזרת ציור ואמצעי המחשה (כמה גלגלים יש למכונית? וכמה גלגלים יש לשתי מכוניות?).
סקירה של רשימת היכולות בכל אחד מן התחומים הללו חושפת את המורכבות של תחום המוכנות ל-א'. מובן שכל ילד שונה מחברו, לכל אחד תכונות משלו, נקודות חוזק ונקודות חולשה. גם אם הבשלות של הילד אינה מושלמת, וקיימות "נקודות חלשות", ניתן לעזור לו ולקדם אותו (למשל על ידי מתן טיפול של קלינאית תקשורת לשיפור יכולות השפה, מרפאה בעיסוק לשיפור החלק המוטורי ויכולת הארגון, או מורה להוראה מתקנת).
משתנים חשובים נוספים אשר נלקחים בחשבון בהחלטה על מעבר לכיתה א', דווקא לא קשורים לבשלות יכולות הלמידה. כדאי לבדוק למשל מה יקרה עם החברים הקרובים מן הגן, האם הם עולים לבי"ס או נשארים שנה נוספת בגן. גם המראה הפיזי של הילד חשוב – ילד גבוה וגדול במימדיו אולי ירגיש לא בנוח בין הקטנים, ואילו ילד נמוך יחסית יהיה שונה בין ה"גדולים". כדאי גם לבדוק עם הילד מה רצונו – להישאר שנה נוספת בגן או לעלות ל-א'. בכל מקרה של התלבטות אם הילד מוכן ובשל לעלות כיתה א' או שכדאי שיישאר שנה נוספת בגן, כדאי ורצוי להתייעץ גם עם הגננת, שמכירה אותו היטב, וגם עם פסיכולוגית הגן.