מאמרים

דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

האם הילד שלך התחיל לדבר מאוחר? האם הוא מדבר מעט מאד – אומר רק מילים בודדות או מעט צלילים? האם המילים שלו משובשות ולא ברורות? – אם התשובה לשאלות הללו היא חיובית, ייתכן שמדובר בלקות שפתית הקרויה דיספרקסיה, או בשמה המלא דיספרקסיה ורבלית התפתחותית (Developmental verbal dyspraxia) המילה דיספרקסיה מורכבת משני חלקים: דיס = קושי, פרקסיס […]

קידום השפה והדיבור בגיל הרך

על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן מילים קלות להפקה, שכיחות ונפוצות בסביבתו של הילד, כמו למשל: מים, עוד, אבא, במבה. במהלך שנת החיים השנייה, הילד אמור להרחיב את אוצר המילים שלו באופן משמעותי, וסביב גיל שנתיים הוא אמור להצליח לצרף 2 […]

קשיי שיום ושליפה

"שיום" הוא מושג בולט בקליניקה של קלינאי התקשורת. הכוונה היא ליכולת לתת שם (תווית מילולית) לפריט כלשהו. באנגלית יכולת זו קרויה  naming, מן המילה name. היכולת לשיים או לתת שם, קרויה גם "שליפת מילים" או "דליית מילים". הכוונה של המושגים הללו דומה – יכולת "להוציא" מילים מוכרות מן הזיכרון שלנו על מנת להשתמש בהן.   […]

נוזלים בחלל האוזן התיכונה

אחד מן המצבים הרפואיים הנפוצים אצל ילדים בגיל הרך הוא קיומם של "נוזלים באוזניים" . הכוונה היא להצטברות של נוזל באוזן התיכונה, מאחורי עור התוף. נוזל זה אינו מגיע מבחוץ – מהאמבטיה או מהבריכה, אלא הוא נוצר על ידי רירית האוזן עצמה. מאחורי עור התוף נמצא חלל קטן, הקרוי "האוזן התיכונה". מן האוזן התיכונה נפתחת […]

קשב וריכוז

המונח הנפוץ כל כך בשנים האחרונות – "הפרעת קשב וריכוז" – מורכב משתי יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות) חשובות נפרדות. יכולת הריכוז (concentration) עוסקת בתהליך ממושך של מתן תשומת לב לגירוי מסוים, קבוע. ריכוז מצריך מיקוד של תשומת הלב בגירוי מתמשך, ולפעמים לא כל כך מעניין. ריכוז נדרש ממני במהלך האזנה להרצאה משעממת, או במהלך נהיגה ארוכה. […]

מוכנות והכנה לכיתה א'

הכנה לכתה א או בשלות לכיתה א' הם כינויים לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן (בו מתרחשת בעיקר פעילות משחקית), לבית הספר (בו מתבצעות בעיקר פעילויות פורמאליות של למידה). מקובל כי מוכנות לכיתה א' חלה סביב גילאי 6-7. אולם כמובן שלא מדובר על "שלב התפתחותי" מוגדר, אלא על תהליך הדרגתי שהוא אפילו רחב […]

דחיקת לשון

באופן קבוע מתקיים בפה שיווי משקל עדין בין שני "כוחות" – הלשון מבפנים, והשפתיים מבחוץ. השיניים, כמובן, נמצאות בין שניהם. הלשון אמורה להימצא בתוך הפה, ומאחורי השיניים. השפתיים אמורות להיות סגורות. מצב תקין זה הוא אחד התנאים לכך שהשיניים ייסגרו היטב. אולם, כאשר אין זה כך, ושיווי המשקל העדין בפה מופר, הדבר משפיע הן על […]

דו לשוניות

המונח דו לשוניות (Bilingualism) מתייחס ליכולת להשתמש (להבין ולדבר) בשתי שפות, כאשר שתיהן נרכשות באופן טבעי ובו זמני. דו לשוניות יכולה להתקיים בתוך המשפחה, כאשר שני ההורים הם ממוצא שונה ומדברים בשתי שפות שונות. במצב כזה, הילד חשוף מלידתו לשתי שפות והוא רוכש אותן במקביל (אבא מדבר עם הילד בעברית, ואמא מדברת בצרפתית). מצב אחר […]

ארגון שפה ושיח

בשנים הראשונות לחייו של הילד מתרחש התהליך המופלא של רכישת השפה. תינוק שאינו מדבר אלא בוכה או ממלמל, הופך לילד המפטפט בחופשיות ומשתמש בשפה לצרכים שונים ומגוונים. בשנת חייו הראשונה, התינוק חשוף לשפה, ועסוק בעיקר בקליטתה ובהתנסות בהפקת קולות וצלילים. במהלך שנת החיים השנייה (בין גיל שנה לשנתיים) מתחוללת קפיצה אדירה – הילד רוכש עשרות […]

חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

אחת התופעות המעניינות והמסקרנות בתחום השפה והדיבור היא גמגום. התופעה מוכרת מזה שנים (משה היה "כבד פה וכבד לשון"), ולמרות שהיא מהווה מטרה למחקרים רבים, עדיין לא ברור מהו המקור והגורם לה. כ-1% מן המבוגרים מגמגמים, והתופעה נפוצה יותר בקרב גברים לעומת נשים. גמגום עשוי להופיע באופן זמני אצל ילדים צעירים (בגילאי שנתיים וחצי-שלוש), כחלק […]