בתחומי התקשורת, השפה והדיבור עלולים לצוץ קשיים בכל גיל. אין גיל מוקדם מידי לאבחון. לכן, כאשר הורה חושש שדבר מה אינו כשורה בהתפתחותו של הילד, מומלץ לפנות לקלינאי תקשורת. אבחון ואיתור מוקדם יסייעו בהשגת מטרות הטיפול!
המפגש הראשוני עם קלינאי התקשורת נקרא מפגש אבחון, ובו בדרך כלל נוכחים הילד והוריו. בראשית האבחון אשוחח עמכם ההורים, ארשום פרטים אישיים, ואשאל שאלות בנוגע להתפתחות הכללית של הילד, ולהתפתחותו השפתית (אנמנזה).
בהמשך האבחון "אעביר את השרביט" לילד - אשוחח עמו ואשחק עימו במשחקים שונים (לפי בחירתו, במידת האפשר). המטרה היא ליצור אוירה נעימה, משוחררת וחופשית, בה יבואו לידי ביטוי יכולותיו של הילד בתחומים הרלוונטיים (שפה, דיבור, תקשורת). במידת הצורך, אערוך אבחון מובנה מתוך בטריית האבחונים המקצועיים העומדים לרשותי.
תוך כדי המשחק המשותף והשיחה החופשית, אוכל להעריך את נקודות החוזק של הילד, מהם התחומים השפתיים הטובים אצלו, ובעיקר לזהות את קשייו ואת "הנקודות החלשות" אצלו, ביחס לנורמה של בני גילו.
בסוף פגישת האבחון אמליץ האם יש צורך במתן הדרכה, מעקב או טיפול, ונגבש ביחד החלטה על הדרך המתאימה ביותר.
מפגש טיפולי מתבצע באופן דומה, ובעיקרו אף הוא מפגש חווייתי ומהנה, המבוסס על משחק. כך מתרחשת למידה של תכנים טיפוליים מתוך הנאה. המשחק הינו האמצעי לביצוע התכנית הטיפולית הנקבעת לאור ממצאי האבחון. כמובן שתכנית הטיפול הנה אישית ומותאמת באופן ייחודי לילד ולצרכיו.
הטיפול הוא לרב פרטני (אך עשוי להיות גם בזוגות או בקבוצות קטנות, לפי הצורך), ונערך בדרך כלל פעם בשבוע. במידה ותדירות זו אינה מספקת, ולתחושתנו יעדי הטיפול אינם מושגים, נוכל לתגבר את תדירות המפגשים (פעמיים בשבוע).
היות שאני מאמינה בחשיבות של שיתוף ההורים בטיפול, חלק מן המפגשים הטיפוליים הנם מפגשי הדרכה. במפגשים אלו נסקור ביחד את הנקודות הדורשות חיזוק אצל הילד, ונציב לעצמנו מטרות טיפוליות. אדריך אתכם, ההורים, על האמצעים להשגת מטרות אלו, ואתן רעיונות וחומר לתירגול.
לרב, תירגול של תכני הטיפול במסגרת הבית מביא לתוצאות משמעותיות, ולשיפור ויישום מהירים יותר.