על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן מילים קלות להפקה, שכיחות ונפוצות בסביבתו של הילד, כמו למשל: מים, עוד, אבא, במבה. במהלך שנת החיים השנייה, הילד אמור להרחיב את אוצר המילים שלו באופן משמעותי, וסביב גיל שנתיים הוא אמור להצליח לצרף 2 מילים (אבא עוד, אמא לשתות, אין כדור), ואפילו 3 מילים למשפט קצר ופשוט (ילד אוכל גלידה, ילד נפל כיסא).
אבל, ילדים לא-מעטים מאחרים מעט בהתפתחותם ביחס לנורמה של בני גילם. במידה ורמת ההבנה שלהם טובה (הם מבינים היטב את הנאמר להם), וגם התנהגותם התקשורתית תקינה (יוצרים קשר עין עם מי שמשחק או מדבר איתם, משחקים במשחק משותף פשוט עם מבוגר, צוחקים ונהנים מתקשורת ומחוויות של "ביחד"), לא מקובל להתחיל ממש בטיפול שפה אצל קלינאי תקשורת. גיל שנה וחצי הוא עדיין מעט מוקדם, והנטייה הרווחת היא לחכות עוד קצת, ו"לתת לזמן לעשות את שלו".
בכל זאת, יש כמה עקרונות עליהם כדאי לשמור על מנת לקדם את השפה והדיבור של הילד שמאחר מעט בהתפתחותו.
• קודם כל, והכי חשוב, לדבר הרבה עם הקטנצי'ק, "להציף" אותו במילים, בצירופי מילים, ובמשפטים קצרים ופשוטים.
• לחזור פעמים רבות על מילים פשוטות (עוד, אוטו, כדור), וגם על צלילים שהם לא ממש מילים (למשל: "האו האו" כשרואים כלב, "פררררר" כשמסיעים משאית, "קוקו" במשחק שבו מסתתרים ופתאום מופיעים, "הופ" כשמשחקים בכדור).
• לחקות צלילים שהילד אומר, אפילו באופן מקרי, ולתת להם משמעות (הילד אומר "נה" ואני עונה "נכון, נה – בננה!! איזו בננה טעימה!").
• חשוב לדבר עם הילד בגובה הפנים (לשבת מולו על השטיח, למשל), כך שייראה את הפנים ואת הפה שלי בזמן דיבור.
• ילדים מאד אוהבים שירים פשוטים ומשחקים מוזיקליים (לשיר "עוגה עוגה", "ידיים למעלה על הראש").
• עקרון חשוב נקרא הרחבה. כאשר הילד אומר מילה או חלק ממילה – לחזור עליה, ול"הרחיב" את הרעיון (הילד אומר "חתול", אומר לו "איזה חתול חמוד! רוצה ללטף את הפרווה שלו?")
• להשתדל "ללכת עם הילד" אחרי היוזמות שלו, אחרי הדברים שמעניינים אותו, ולדבר עליהם. אם הוא דווקא אוהב להפריח בועות סבון – הצטרפו אליו, תנשפו ביחד, תסגרו חזק את הבקבוק כדי שיצטרך לבקש שתפתחו, תשפכו קצת סבון על הרצפה ותאמרו "אוי, נשפך!! מה נעשה??".
• אם הילד משתמש בתקשורת לא מילולית (מצביע על חפץ אותו הוא רוצה, מושך לכם במכנסיים כדי להביא אתכם למקום מסוים), לתת לחפץ או לפעולה שם, ולחזור מספר פעמים (אם הוא מצביע על כוס, אומר "אה, אתה רוצה את הכוס? רוצה לשתות בכוס? טוב, אני מביאה לך מים בכוס שלך").
• באופן כללי – חשוב להפגין התלהבות בתקשורת, לדבר בצורה מעניינת, מגוונת, עם אינטונציה מודגשת ואפילו מוגזמת ו"תיאטרלית", להיות יצירתיים.