מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
מיכל איכט
michalלחצו כאן ליצירת קשר
  • דף הבית
  • אודותי
    • מחקר
    • מהתקשורת
    • הרצאות וסדנאות
    • קישורים חשובים
  • שפה
    • מרכיבי השפה
    • התפתחות השפה
  • דיבור
    • היגוי
    • גמגום
    • קול
  • הפרעות תקשורת
    • קשיי תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
    • שאלות נפוצות בנושא שפה
    • שאלות נפוצות בנושא דיבור
    • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
    • מילון מונחים
  • צור קשר
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות נפוצות בנושא שפה
  • שאלות נפוצות בנושא דיבור
  • שאלות נפוצות בנושא תקשורת
  • מילון מונחים
  • צור קשר
  • שפת אם-הבלוג שלי
michal052-8844020
דחיקת לשון
ראשי מאמרים דחיקת לשון

דחיקת לשון

2 בדצמבר 2015 admin

באופן קבוע מתקיים בפה שיווי משקל עדין בין שני "כוחות" – הלשון מבפנים, והשפתיים מבחוץ. השיניים, כמובן, נמצאות בין שניהם. הלשון אמורה להימצא בתוך הפה, ומאחורי השיניים. השפתיים אמורות להיות סגורות. מצב תקין זה הוא אחד התנאים לכך שהשיניים ייסגרו היטב. אולם, כאשר אין זה כך, ושיווי המשקל העדין בפה מופר, הדבר משפיע הן על השיניים והן על תפקודים נוספים הקשורים לפה.

 

אחד המצבים השכיחים בהם יחסי הכוחות בפה אינם תקינים קרוי "דחיפת לשון" או "דחיקת לשון" (Tongue Thrust). מונח מקצועי זה קשור קשר הדוק לתחום האורתודונטיה (יישור השיניים). הוא מתאר מצב בו קיים הרגל או נטייה למקם את הלשון בקדמת הפה, עד כדי כך שהיא נשענת על השיניים הקדמיות, או מונחת בין קשתות השיניים העליונות לתחתונות (וממש "מציצה" החוצה). כאשר הלשון מצויה במיקום קדמי מידי, היא דוחפת את השיניים לכיוון קדימה והחוצה, ואף מונעת מהן להיסגר (גם כאשר השיניים האחוריות סגורות, קיים מרווח בין הקדמיות העליונות לתחתונות, מצב הקרוי "מנשך פתוח"). 
 
הרגל זה, של דחיקת לשון, עשוי להיגרם עקב מספר גורמים. למשל, ילד אשר מתקשה לנשום דרך האף (אולי כי קיימים אדנואידים מוגדלים) נוטה להחזיק את פיו פתוח, וכך הלשון מתרגלת להיות במיקום קדמי מידי. הלשון נוטה להידחף קדימה גם אם קיימת חולשה של שרירי הפנים והפה, וגם במקרים של ליקויים ומומים מבניים בגולגולת ובפנים. סיבה שכיחה לדחיקת לשון היא מציצת אצבע או מוצץ לתקופה ממושכת (ובעיקר מעל גיל 4 שנים). הרגל זה עלול לגרום לשינוי במבנה ובסידור השיניים בפה, ולדחיפה של הלשון במרווח הנוצר בין השיניים.

 

דחיפת הלשון משפיעה על תפקודים רבים הקשורים לפה. ההפרעה הבולטת ביותר היא שיבוש בהגייה של הגאים (צלילים) מסוימים, ביניהם: ת, ד, נ, והאותיות השורקות –  ש, ס, ז, צ. שיבושי ההיגוי עשויים להפריע הן מבחינה אקוסטית (הצליל נשמע משובש), והן מבחינה ויזואלית (ההיגוי נראה לא תקין). הפרעה נוספת, אשר פחות בולטת לעין בלתי-מקצועית, חלה בזמן בליעה. כאשר הילד בולע (רוק, שתייה או מזון) הלשון מבצעת תנועה קדימה במקום אחורה, דבר המאפיין בליעה מוקדמת ולא-בשלה.

דחיקת הלשון נוטה, כאמור, לגרום לליקוי אסתטי במבנה השיניים (השיניים הקדמיות בולטות קדימה, ואינן נסגרות), המצריך טפול אורתודונטי (יישור שיניים). עם זאת, ההרגל של דחיקת לשון מקשה מאד על הטיפול ועל שמירת ההישגים שהושגו בו. גם אם השיניים ייושרו היטב והגיעו למקום הרצוי, הרי שעם סיום הטיפול, הלחץ שהלשון ממשיכה להפעיל עליהן, גורם להן לחזור למקומן הקודם… לכן, כיום ידוע כי לפני או במקביל לטיפול האורתודונטי, יש לבצע טיפול של קלינאי תקשורת. בטיפול זה מבצעים  תרגילים לחיזוק שרירי הפה, ומתרגלים את התנוחה הרצויה של הלשון במנוחה, ואת התנועה הנכונה בעת בליעה ודיבור. טיפול זה מתאים החל מגיל 6 שנים, וכמובן גם למבוגרים. 

בליעה טיפול קלינאי תקשורת
« הקודם
הבא »
מאמרים נוספים

חוסר שטף (גמגום) בגיל הרך

אחת התופעות המעניינות והמסקרנות בתחום השפה והדיבור היא גמגום. התופעה מוכרת מזה שנים (משה היה "כבד פה וכבד לשון"), ולמרות

ארגון שפה ושיח

בשנים הראשונות לחייו של הילד מתרחש התהליך המופלא של רכישת השפה. תינוק שאינו מדבר אלא בוכה או ממלמל, הופך לילד

דו לשוניות

המונח דו לשוניות (Bilingualism) מתייחס ליכולת להשתמש (להבין ולדבר) בשתי שפות, כאשר שתיהן נרכשות באופן טבעי ובו זמני. דו לשוניות

דחיקת לשון

באופן קבוע מתקיים בפה שיווי משקל עדין בין שני "כוחות" – הלשון מבפנים, והשפתיים מבחוץ. השיניים, כמובן, נמצאות בין שניהם.

מוכנות והכנה לכיתה א'

הכנה לכתה א או בשלות לכיתה א' הם כינויים לשלב התפתחותי, בו הילד בשל לעבור מן הגן (בו מתרחשת בעיקר

קשב וריכוז

המונח הנפוץ כל כך בשנים האחרונות – "הפרעת קשב וריכוז" – מורכב משתי יכולות קוגניטיביות (חשיבתיות) חשובות נפרדות. יכולת הריכוז

נוזלים בחלל האוזן התיכונה

אחד מן המצבים הרפואיים הנפוצים אצל ילדים בגיל הרך הוא קיומם של "נוזלים באוזניים" . הכוונה היא להצטברות של נוזל

קשיי שיום ושליפה

"שיום" הוא מושג בולט בקליניקה של קלינאי התקשורת. הכוונה היא ליכולת לתת שם (תווית מילולית) לפריט כלשהו. באנגלית יכולת זו

קידום השפה והדיבור בגיל הרך

על פי הנורמות (הרחבות אמנם) של רכישת השפה והדיבור, אנחנו מצפים שילד יאמר "מילים ראשונות" סביב גיל שנה. אלו הן

דיספרקסיה ורבלית התפתחותית

האם הילד שלך התחיל לדבר מאוחר? האם הוא מדבר מעט מאד – אומר רק מילים בודדות או מעט צלילים? האם

תפריט
  • דף הבית
  • אודותי
  • שפה
  • דיבור
  • הפרעות תקשורת
  • אבחון וטיפול
  • מאמרים
  • שאלות ותשובות
  • צור קשר
  • בלוג בתפוז
  • מחקר
  • מהתקשורת
פוסטים אחרונים
  • הקשר בין תפקודי הפה (Oral-Motor) לבין תנוחה ויציבת הגוף
  • The Effect of Presentation Mode and Production Type on Word Memory for Hearing Impaired Signers
  • Overcoming COVID-19 Challenges: A Remote Adaptation of the Production Effect Task
  • Production Effect in Adults With ADHD With and Without Methylphenidate (MPH): Vocalization Improves Verbal Learning
  • Production on hold: delaying vocal production enhances the production effect in free recall
מפת הגעה
יצירת קשר

© כל הזכויות שמורות למיכל איכט עוצב ונבנה ע"י פרומו - אסטרטגיה שיווקית ופרסום

גלילה לראש העמוד
Skip to content
Open toolbar Accessibility Tools

Accessibility Tools

  • Increase TextIncrease Text
  • Decrease TextDecrease Text
  • GrayscaleGrayscale
  • High ContrastHigh Contrast
  • Negative ContrastNegative Contrast
  • Light BackgroundLight Background
  • Links UnderlineLinks Underline
  • Readable FontReadable Font
  • Reset Reset